اساتید عزیز و گرامی، احتراما به استحضار می رساند داشبورد بصورت آزمایشی شروع بکار نموده است، خواهشمند است مقالات خود را در سایت های ساجد، ORCID، Publons، Scopus ،Web of Science و Google Scholar به روز رسانی فرمایید، و از صحیح بودن و دقیق بودن آدرس حساب ها و شناسه کاربری خود اطمینان حاصل فرمایید! زیرا داشبورد اطلاعات مقالات پژوهشگران را از سایت های فوق جمع اوری می نماید و این پروسه بطور متوسط دوهفته زمان می برد.
پژوهشگرانی که صرفا دارای حساب کاربری گوگل اسکولار هستند در پروفایل خود باید به قسمت مقالات گوگل اسکولار که در ذیل مقالات اسکوپوس قرار گرفته مراجعه نمایند.
در صورتیکه مشکل مورد نظر برطرف نشد خواهشمند است مورد خود را با معاونت محترم پژوهشی یا راهبر محترم علم سنجی واحد خود در میان بگذارید.
شایان ذکر است سرور سایت روزانه ۵۰۰ خطا را که سامانه ضمن خزش Crawling به آن برخورد کرده به ادمین سایت منعکس میکند! خزشگر پس از برخورد با خطا نمیتواند اطلاعات جدید پژوهشگر محترم را بروز رسانی نماید و بصورت خودکار آن حساب کاربری در انتهای صف قرار خواهد گرفت تا مجددا مورد بررسی قرار گیرد. بیشتر خطاهای یاد شده از پرتال های Google Scholar و Publons گزارش می گردند، از اساتید محترم خواهشمند است نسبت به صحت آدرس ها و شناسه هایی که اعلام می فرمایند دقت نظر داشته باشند تا دچار چنین مشکلی نگردند.
۱- اگر برای پژوهشگر دو پروفایل وجود داشته باشد، لازم است تا اطلاعات خود را در یک پروفایل تجمیع نماید و پروفایل دوم را حذف نماید.
۲- اگر برای مقالات محقق در سایت هایی مانند ORCID یا Scopus دو ID صادر شده باشد باید با سایت مورد نظر مکاتبه نموده و در خواست نماید تا مقالات با یک کد یکتا در سامانه مورد نظر ذخیره گردند. شایان ذکر است سامانه علم سنجی Scimet اطلاعات پژوهشگرانی را که بیش از یک شناسه یکتا داشته باشند ثبت نمی نماید.
در حال حاضر ثبت نام در داشبورد برای اساتید محترمی امکان پذیر می باشد که حداقل یک مقاله ثبت شده در سایت اسکوپوس یا گوگل اسکولار داشته باشند، این رویه فعلا بصورت پیش فرض برای سامانه تعریف شده است، در حال حاضر اگر اعضای هیات علمی بخواهند بدون داشتن مقاله در پرتال اسکوپوس در سامانه داشبورد ثبت نام نمایند باید در محل ورود ID اسکوپوس کارکتر صفر را وارد نمایند.
در حال حاضر اگر اساتید بخواهند بدون داشتن مقاله در اسکوپوس در سامانه داشبورد ثبت نام نمایند باید در محل ورود ID اسکوپوس کارکتر صفر را وارد نمایند. و حتما باید دارای حساب کاربری فعال در سامانه google scholar باشند.
متاسفانه خیر! زیرا در این اداره ساختاری مبنی بر ممیزی چنین مواردی وجود ندارد، لذا مقالات باید در سایت Scopus یا گوگل اسکولار پژوهشگر محترم ثبت شده باشند، بعضی از مقالات بصورت خودکار در سایت های مذکور ثبت می گردند و برخی دیگر باید توسط پژوهشگر محترم در سایت های فوق الذکر ثبت گردد.
متاسفانه خیر! زیرا در این اداره ساختاری مبنی بر ممیزی چنین مواردی وجود ندارد، این گونه تغییرات باید توسط پژوهشگر محترم و همکاران ایشان که در نوشتن مقاله سهیم بودند صورت پذیرد، در غیر این صورت با معاونت محترم پژوهشی واحد متبوع طرح مساله صورت پذیرد.
به پژوهشگران محترم توصیه می گردد که برای جلوگیری از تضییع حقوق خود دستاوردهای خود را در نشریاتی چاپ نمایند که به انها کد اختصاصی (DOI) یا (DOR) تخصیص داده شود.
پژوهشگران محترمی که دارای چنین شرایطی می باشند باید یک حساب کاربری در سایت گوگل اسکولار ایجاد نمایند و مقالات خود را بصورت دستی در سایت گوگل اسکولار به ثبت برسانند، داشبورد اطلاعات سایت گوگل اسکولار را دریافت نموده و نمایش میدهد، پژوهشگران مذکور با مراجعه به پروفایل خود در داشبورد علم سنجی توجه داشته باشند که مقالاتی که صرفا در گوگل اسکولار ثبت شده اند، در ذیل مقالات نمایه شده در اسکوپوس قابل دسترسی و مشاهده می باشند. به این گروه از پژوهشگران محترم توصیه می گردد که برای جلوگیری از تضییع حقوق خود دستاوردهای خود را در نشریاتی چاپ نمایند که به انها کد اختصاصی (DOI) یا (DOR) تخصیص داده شود.
متاسفانه خیر! عکس پژوهشگر غالبا بصورت خودکار از سامانه ساجد یا سایر سایت های مربوط به علم سنجی که در بالا ذکر گردیده اند، دریافت می گردد، خواهشمند است نسبت به تغییر عکس محقق محترم در سایر سامانه ها اقدام لازم صورت پذیرد تا سامانه پس از بروز رسانی این تغییر را در پروفایل محقق لحاظ نماید.
اگر تمام موارد فوق درست باشد ولی عملکرد پژوهشی محقق محترم صفر نمایش داده شود، در لحظه مورد نظر خزشگر داشبورد Crawler در حال بروز رسانی اطلاعات دانشی پژوهشگر یا واحد دانشگاهی متبوع ایشان است، چنین اختلالی موقتی است و برطرف خواهد گردید، نیازی به مکاتبه نمی باشد.
پس از تکمیل اطلاعات در سامانه ساجد توسط پژوهشگر محترم، پروفایل مورد نظر باید توسط راهبر محترم علم سنجی یا معاون محترم پژوهشی واحد دانشگاهی، مورد بررسی قرار گیرد. انتشار این پیام نشان می دهد پروفایل پژوهشگر محترم توسط راهبر علم سنجی در حال بررسی می باشد.
۱- ممکن است پایگاه اسکوپوس در حال بروز رسانی اطلاعات خود باشد و تعداد مقالات برای مدت کوتاهی کمترا ز مقدار واقعی نمایش داده شود.
۲- ممکن است پروفایل های دو نویسنده بخاطر اشتباه یا تشابه اسمی با هم تداخل پیدا کرده باشد، در این صورت با جستجو کردن مقالات از دست رفته می توان پروفایل محققی را که مقالات به اشتباه وارد پروفایل او شده پیدا نمود و سپس با ارسال ادله کتبی برای سازمان اسکوپوس مشکل بوجود آمده را مرتفع نمود.
بحث تخلفات پژوهشی شامل ورود سایر مقالات به پروفایل های پژوهشی، در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز جذب دانشگاه آزاد اسلامی با جدیت پیگیری می شود و با متخلفان برخورد می گردد. در دانشگاه آزاد اسلامی راهبران علم سنجی واحدها هر روز به این موارد توجه ویژه دارند و اسامی افراد متخلف را با ذکر دلیل به سازمان مرکزی اعلام می نمایند، همچنین با توجه به تجربیات فعالیت های اخیر h-index محققین در سه پایگاه WoS و Scopus و Google Scholar نباید اختلاف زیادی با هم داشته باشند. سایر موارد دقت به رشته محقق و رتبه علمی و سال استخدام و فارق التحصیلی وی می باشد که می تواند در خصوص صحت اطلاعات اظهار شده به راهبران علم سنجی واحدها و ضابطان پژوهشی در تشخیص تخلف کمک نماید.
در پایان به پژوهشگران گرامی توصیه می گردد که برای جلوگیری از تضییع حقوق خود دستاوردهای خود را در نشریاتی چاپ نمایند که به انها کد اختصاصی (DOI) یا (DOR) تخصیص داده شود.
در شرایطی که پاسخ مساله بوجود آمده در پرسش های بالا موجود نباشد و دسترسی به راهبر محترم علم سنجی یا معاونت محترم پژوهشی امکان پذیر نباشد، محقق بزرگوار میتواند موضوع خود را بصورت پیام برای ادمین های سایت ارسال فرماید. بدیهی است با توجه به حجم بالای امور محوله به مدیران داشبورد امکان پاسخگویی به کلیه پیام ها علی الخصوص پیام های تکراری امکان پذیر نخواهد بود. پاسخ هر پیام بطور متوسط ظرف ۴۸ ساعت به ایمیل شخصی یا سازمانی محقق گرامی ارسال خواهد شد.